#
Fredrik Mentzoni (t.v.) og Felix Breitschadel fra Olympiatoppen har sammen med Hildegunn McLernon fra Kongsberg Gruppen jobbet sammen i et forskningsprosjekt for å få robåter til å gå enda raskere i vannet. Foto: Geir Owe Fredheim

Samarbeider med KONGSBERG for å gjøre robåter 0,2 prosent raskere i vannet

Skrevet av GeirOwe.Fredheim@idrettsforbundet.no 7. november 2023

Olympiatoppen og Kongsberg Gruppen har gjennom Summit 2024-samarbeidet prøvd å finne ut hvor de små marginene ligger for roerne frem mot OL og Paralympics i Paris 2024. - Klarer vi å skape båter som går 0,2 prosent raskere i vannet kan det utgjøre forskjellen på gull og sølv, sier Felix Breitschadel.

– For oss er det spesielt interessant å få tilgang til teknologikompetanse som Kongsberg Gruppen har. Å få objektive data om hva som skjer har vært uvurderlig, sier Felix Breitschadel, fagansvarlig teknologi og utstyr, også kalt Olympiatoppens «Petter Smart».

Sammen med kollega Fredrik Mentzoni har han det siste året jobbet tett med Kongsberg Gruppen på forskning av hva som skal til for å ta ett steg videre frem mot olympiske og paralympiske leker i Paris.

– Vi har lært mye mer om de ulike motstandskomponentene i vannet, og hvor mye de har å si. Basert på dette kan vi kanskje ta noen klokere valg med tanke på utstyr og hvordan ulike forhold spiller inn på løpet, legger Mentzoni fra Olympiatoppen til.

Saken fortsetter under bildet.
Bilde1_felix.jpg
Roer Kjetil Borch undersøker og behandler robåten sin. Foto: Felix Breitschadel

Viktig partner
Siden starten av 2023 har Kongsberg Gruppen vært en av bedriftspartnerne til Olympiatoppen (OLT) og Summit 2024, i satsningen mot olympiske og paralympiske leker i Paris 2024. Et viktig element i samarbeidet er muligheten for å etablere samarbeidsprosjekter, der Olympiatoppen og Summit 2024 får benyttet seg av teknologikompetansen de har, for å samarbeide med utvalgte idretter og utøvere.

Avdeling for teknologi og utstyr hos Olympiatoppen har samarbeidet med KONGSBERGS avdeling for hydrodynamikk for å kunne forbedre bruk av utstyr, og pilotprosjektet har helt spesifikt hatt fokus på hvordan roernes båter ligger på vannet.

3D-scannet båt
Som en del av prosjektet har båten til Kjetil Borch blitt 3D-scannet. Dette ble utgangspunktet for en data modell av båten hvor Kongsberg Gruppen har simulert hva som skjer når man tester forskjellige motstandskomponenter, og hvor mye de ulike komponentene har å si.

– Vi kan gjøre utrolig mye forskjellig med den kompetansen vi har fått sammen med Kongsberg Gruppen, og det gir muligheter for overføring til mange andre idretter også, forteller Breitschadel.

Han skryter av samarbeidet med Kongsberg Gruppen.
- Det er veldig interessant å jobbe med Kongsberg. De har også en prestasjonskultur som oss. De er veldig resultatorientert, de setter høye krav til seg selv og har veldig mange flinke folk. Nå ser vi frem til vår første milepæl som er Paris i 2024, sier han.

Glad vi kan bidra
Hildegunn McLernon, ansvarlig for teknologi strategi i Kongsberg Maritime, sier hun er glad for at selskapet kan bidra med sin kompetanse inn mot utvikling av robåter som skal til OL og Paralympics i Paris.
- Det gjelder å ha de mest energieffektive løsningene. Teknologi og simuleringer utvikler seg raskt og vi jobber tett med akademier som NTNU og Chalmers Universitet for å utvikle og ta i bruk de beste analysemetodene.

- Tror du vi kan se resultater fra prosjektet allerede i Paris?
- Det håper vi! Deling av erfaring og gode diskusjoner med Olympiatoppen har vært læringsrikt for alle, og det har vært stor vilje fra alle til å skape gode resultater sammen. Det har vært veldig motiverende arbeid for alle involverte, og ekstra motiverende er det om det bidrar til medalje i OL og Paralympics i Paris, sier McLernon.

Saken fortsetter under bildet.
BirgitHildegunn_foto_GeirOweFredheim.jpg
Hildegunn McLernon fra Kongsberg Gruppen sammen med roer Birgit Skarstein. Foto: Geir Owe Fredheim

Fire båter klare for OL og Paralympics

Fire norske båter har klart å kvalifisere seg til OL og Paralympics i Paris så langt. Kjetil Borch, som tok initiativet til forskningsprosjektet og utfordret Kongsberg Gruppen, sier han er fornøyd med resultatene så langt.

- Skulle man få en båt til å gå 0,2 prosent raskere i vannet på 2000 meter vil man komme i mål 8 tiendeler raskere dersom man ror i totalt 420 sekunder. I OL i Tokyo tapte jeg gullet med litt over ett sekund, forteller Borch.

Han sier norsk toppidrett ikke har ubegrensede midler og at prosjektet er svært kjærkomment.
- Norsk toppidrett har ikke ubegrensede med midler. Da er det greit å ha vitenskapen med seg gjennom Kongsberg Gruppen. Her er det faktisk et område hvor vi kan hente inn marginer. Alt handler om å være steget foran de andre, og dette er noe Norges Roforbund ikke har kapasitet til alene.

Kjetil Borch har selv ambisjoner om å komme seg til OL i Paris – med OL-sølvet i Tokyo friskt i minnet.
- Jeg gikk på en overtrening, og sliter fortsatt litt med den. Men jeg får god oppfølging av blant andre Olympiatoppen, og håper å få skikk på kroppen i desember, sier Borch. 

bølgemønstre.JPG
Modell som viser hvordan robåter går i vannet. Jo mindre motstand, jo raskere vil den gå.

Meld deg på vårt nyhetsbrev